Erik Törnblom Ung Sjöfartsentreprenör

Det blev en riktigt optimistisk dag när Sjöfartens Entreprenörsdag arrangerades för tredje gången med drygt 175 deltagare.
Carl-Johan Hagman, vd för Stena Line, fick äran att inledningstala och han spred både optimism och framtidstro i en publik som bestod av både etablerat och kommande branschfolk.

– I 30 år har vår bransch i tonkilometer ökat dubbelt så snabbt som BNP. Det är en fantastisk framtidsbransch där vi integrerar jordklotet och skapar ett välstånd och en välståndsspridning som vi historiskt inte någonsin sett tidigare.

Alla de andra talarna var också mycket framtidsinriktade och infrastrukturminister Anna Johansson höll ett riktigt brandtal till sjöfartens fromma, även om hon inte på stående fot vill utlova 250 miljoner för att fortsatt likställa trafikslagens vinterväghållning, det vill säga låta isbrytningen gå via anslag.

Något av höjdpunkten under den här dagen blev dock korandet av Ung Sjöfartsentreprenör 2016 som förärades Erik Törnblom.

Erik Törnblom intervjuades efteråt av Sjöfartstidningen där han förklarade det vinnande affärskonceptet Cargoplanner:
– Om man ska skicka gods i containers och det är stor volym på godset kan det vara svårt att ge en bra estimering över hur många containers som egentligen går åt och vilken typ av containers som behövs. Idag sitter folk med papper och penna och ritar och spenderar allt från några timmar till några dagar, beroende på hur stor lista det är. Cargoplanner är en webbaserad mjukvara där man helt enkelt matar in storlek på gods och får ut en stuvningsplan över hur många och vilken typ av container som behövs. Dessutom är det oftast optimerat så att man minimerar antalet lastbärare, vilket sparar pengar och det är bra för miljön. En av de största miljöbovarna är all luft som åker omkring bara i containers och trailers.

    
Erik Törnblom.                                                         Pristagaren Erik Törnblom flankerad av fr v: Berit Blomqvist, Sveriges Skeppsmäklareförening;
                                                                              Eric Hjalmarsson Thor Shipping; Carl-Johan Hagman, Stena; David Kristensson, NOS,
                                                                              infrastrukturminister Anna Johansson; Jonas Backman, Sirius och Lars Höglund, Furetank.

Utöver prissumman på 50 000 kr, som Erik ska använda till att omvandla sitt enskilda bolag till ett aktiebolag, får han även en middag tillsammans med alla fem jurymedlemmar som utsett honom och finansierat prissumman. Dessutom kommer de senare i höst att bjuda honom på varsitt längre uppföljande lunchsamtal.

Robert Vajda och Roberto Parada samt Victor Lundberg och Johan Andersson uppmärksammades också såsom finalister för sina idéer kring dimbarriärer för att förhindra brand i maskinrum respektive livvästslådor som öppnas automatiskt vid kontakt med vatten. De får ett längre lunchmöte med Harry Robertsson, teknisk direktör på Stena och med Peter Jodin, säkerhetsansvarig på Wallenius Marine.

2016-05-25

Till arkivet »